Forum aktualnie zamknięte.


    Wojny i bitwy

    Share
    avatar
    William Hawke
    Administrator

    Liczba postów : 296
    Join date : 23/07/2014
    Age : 23
    Skąd : Hawkhill

    Wojny i bitwy

    Pisanie by William Hawke on Pon Lip 06, 2015 12:20 pm

    Wojny i bitwy

    Wojny i bitwy. Zagadnienie bardzo ważne dla każdego lorda. Wojna będzie odgrywała się na dwóch poziomach. Strategicznym i taktycznym. Strategiczny poziom to wszystkie przemarsze armii i spore manewry. MG może wykonać test umiejętności strategicznych gracza jeśli ten chce dokonać jakiejś skomplikowanej akcji. Dodatkowo może też wykonać test by przedstawić w razie sukcesu graczowi jakieś możliwości/szanse do wykorzystania. Działa to też w drugą stronę. Oblewanie takich testów może zakończyć się jakiś negatywnym wydarzeniem.

    Wydarzenia przybierać będą różne formy. Najczęściej będą to dylematy związane z trudami wojny. Mogą być to też okazje i szanse do wykorzystania.
    Na poziomie taktycznym czyli w bitwach sprawy będą się miały trochę inaczej. Za pomocą umiejętności taktyka dowódcy będą mogli dokonywać manewrów. Gracze biorący bezpośredni udział w bitwie mogą prowadzić ludzi do bitwy za pomocą dowodzenia.

    Duże skupiska ludzi to idealne warunki do rozprzestrzeniania się chorób. Jeżeli armia obozuje w jednym miejscu przez jakiś czas w warunkach polowych może wystąpić ryzyko wybuchu zarazy. Ryzyko ustala MG i jeżeli się nie powiedzie jedna z chorób może spaść na armię. Dotyczy to w szczególności oblegających jak i oblężonych.
    W trakcie bitwy mogą wystąpić rożne wydarzenia wymagające reakcji. Mogą być to wydarzenia o skali dużej (dla dowódców) lub niewielkiej (biorący udział bezpośrednio w walce).

    Bitwy

    Przed bitwą gracze mogą otrzymać następujące informacje.

    Zwiadowcy: Może nastąpić rzut na zwiady. Ilość zwiadów, mapy terenu, lokalni przewodnicy, szpiedzy, znajomość terenu, przyjazna ludność itd. Mogą zwiększyć pulę rzutu. Im więcej sukcesów tym więcej informacji może uzyskać armia. Mogą być to dogodne pozycje do obrony, idealne miejsce na zasadzkę, a może zostanie dostrzeżona wroga armia?

    Rzut na taktykę: Obydwu dowódców dokonuje przed bitwą rzutu na taktykę. Dodatkowe kości mogą pochodzić od doradców lub informacji zwiadowców. W zależności od ilości sukcesów i różnicy pomiędzy nimi ustalona zostaje pozycja i wygląd pola bitwy. Oczywiście wpływ na to będzie miał region, w którym bitwa będzie się odgrywała. Każdemu dowódcy mogą zostać przedstawione też różne opcje taktyczne wynikające z ich rzutu.

    Sama bitwa: Rzuty na skuteczność procentową wojsk będą się odbywały przez formułę 10k10. Prawdopodobnie będzie ich więcej. Walczący zostaną podzieleni na obszary np. centrum flanka lewa, flanka prawa. Zadane przeciwnikowi straty będą mierzone wedle wzoru:

    [Ilość bezpośrednio walczących (w setkach) x K15 +/x (inne modyfikatory)] x skuteczność = zadane przeciwnikowi straty.

    K15 – za każdą setkę bezpośrednio walczących
    Szarża – straty x2
    Szarża kawalerii – straty x4
    Włócznicy przeciw kawalerii – niwelują o połowę bonus kawaleryjskiej szarży sami zadając straty x2 przeciw kawalerii. Ponadto mają 10% bonus do skuteczności.
    Łuki/kusze/bron miotana – straty x0.5
    Katapulty/trebusze – k6 za maszynę
    Zasadzka – straty x3 pierwszej rundzie.

    Mogą się pojawić jeszcze inne modyfikatory w zależności od zaistniałej sytuacji. Powinny być jednak opisane przed rzutem na straty.

    Morale: Jeżeli jedna ze stron poniesie straty o 25% większe w danej rundzie od przeciwnika lub jej stan liczebności spadnie do połowy podejmuje test dowodzenia. Dowodzący oraz pomagający mu doradcy testują czy uda się im utrzymać w ryzach ludzi. Jeżeli test się nie powiedzie to armia zaczyna się wahać. Przy drugim załamaniu idzie w rozsypkę.


    Ten moduł jest jeszcze w bardzo wczesnej fazie. Został wstawiony tylko po to by przedstawić ogólny zarys i być może zebrać pomysły, propozycje i komentarze. Wymaga dopracowania. Do pierwszej bitwy powinna minąć chwila czasu i postaram się jak najszybciej dopracować to i odpowiednio przetestować.


    _________________
    Wzlecimy Wysoko

      Obecny czas to Pią Gru 15, 2017 3:12 pm